Kto by nechcel pri cestovaní ušetriť? Platí to najmä v súčasnosti, keď spoločenská a ekonomická situácia vystrelila ceny pohonných hmôt do výšin. Ak teda každý deň dochádzate do práce autom, napriek rovnakej trase sa vaše mesačné náklady pravdepodobne výrazne zvýšili.
Efektívnym spôsobom, ako ušetriť peniaze pri každodennom cestovaní, môžu byť elektrokolobežky. Je síce pravda, že ani ceny elektrickej energie nie sú práve nízke, ale stále ide o spoľahlivé stroje, ktoré sa rýchlo „spriatelia“ s vaším rozpočtom – najmä ak cestujete primárne po meste.
Neveríte mi? Môžete sa o tom presvedčiť sami. Porovnali sme cenu prepravy autom, taxíkom a dvomi najobľúbenejšími elektrokolobežkami v našej ponuke. Zámerne sme vybrali ako mestský, tak aj terénny model, aby ste videli rozdiel medzi oboma variantmi.
Koľko vás bude stáť jazda autom?
V prípade cestovania autom sme počítali s priemernou spotrebou osobného auta pri jazde v meste, a to 7,5 l/100 km. Túto hodnotu sme vynásobili priemernou cenou paliva, ktorá aktuálne predstavuje:
- benzín: 1,78 €/l
- nafta: 1,82 €/l
Výsledok sme vydelili desiatimi a finálnu sumu zaokrúhlili na dve desatinné miesta. Týmto výpočtom sme získali priemernú cenu za 10 km jazdy autom.
Samozrejme, cena benzínu na jednotlivých čerpacích staniciach sa môže líšiť. Spotreba závisí od modelu vozidla a jeho parametrov, štýlu jazdy a prostredia, v ktorom sa pohybujete. Aj pri zohľadnení týchto odlišností by sa však rozdiel pohyboval rádovo v niekoľkých eurách.
Koľko platíte za jazdu na elektrokolobežke?
V prípade elektrokolobežiek je výpočet trochu zložitejší. Najprv sme museli pri výpočte zohľadniť kapacitu batérie (Ah) a napätie nabíjačky (V) oboch modelov.
Vynásobením týchto hodnôt sme získali kapacitu batérie vo watthodinách (Wh), čiže množstvo energie potrebnej na jej úplné nabitie. Všimnite si, že ide o ideálnu hodnotu. Balansovanie článkov na konci nabíjacieho cyklu a tepelné straty sme pri výpočte nezohľadnili.
Pre lepšiu prehľadnosť sú hodnoty oboch modelov uvedené v tabuľke:
Kapacita |
Napätie |
Kapacita |
Dojazdová vzdialenosť (km) |
|
10 Ah |
36 V |
0,36 kWh |
35 km |
|
15,6 Ah |
48 V |
0,749 kWh |
60 km |
Následne sme kapacitu vo Wh previedli na kWh, aby sme zjednotili jednotky s tými, ktoré dodávatelia energií uvádzajú vo svojich cenníkoch. Čo sa týka samotnej ceny energie, riadili sme sa zastropovanou cenou Slovenských elektrární, ktorá až do roku 2024 predstavuje 61,21 €/MWh – t. j. 0,061 €/kWh.
Potom sme kapacitu batérie v kWh vynásobili cenou energií a vydelili maximálnou dojazdovou vzdialenosťou, čím sme získali cenu za jeden kilometer. Výsledok sme vynásobili desiatimi, aby sme získali cenu za desať najazdených kilometrov.
Pri našich výpočtoch sme počítali s maximálnymi hodnotami nielen z hľadiska vzdialenosti, ale aj z hľadiska stavu nabitia batérie. Ak nejazdíte s plne nabitou batériou, môže sa zmeniť výkon, a teda aj nároky na energiu, čo má, samozrejme, vplyv na konečné náklady na prevádzku.
Elektrokolobežka, vlastné auto alebo taxík?
Ktorá možnosť je teda úspornejšia? Ak ste počítali s nami, pravdepodobne už viete, ako dopadlo porovnanie áut a elektrobežiek. Pre úplnosť sme pridali aj ceny moderných taxislužieb v centre Bratislavy. Už vás však nebudeme naťahovať a prezradíme vám výsledky:
Benzín |
Diesel |
Aerium Aovo Pro |
Aerium Coolfly 1600 W |
UberX Saver |
Bolt Economy |
1,34 €/10 km |
1,37 €/10 km |
0,006 €/10 km |
0,008 €/10 km |
3,37 €/10 km |
3,66 €/km |
Čísla hovoria za všetko – elektrokolobežka vám môže ušetriť nielen desiatky, ale aj stovky eur mesačne. A to sme do nášho porovnania nezahrnuli poplatky za parkovanie, ktoré na niektorých miestach presahujú 5 € za hodinu. Reálne vás teda cesta autom vyjde ešte drahšie.
Na druhej strane pri elektrokolobežkách môžete ušetriť ďalšie peniaze napríklad nabíjaním batérie v práci. Zamestnávateľ platí za energie na pracovisku, takže vy sami nemusíte nič platiť.
Pri cestovaní na dlhé vzdialenosti elektrokolobežka, samozrejme, nenahradí osobné auto, ale na každodenné dochádzanie do práce alebo vybavovanie záležitostí v meste je rýchlou, úspornou a zároveň ekologickou alternatívou.